• Ingin cantikkan blog?? Design blog secara PERCUMA..Grab cepat sebelum terlambat
  • Ingin cantikkan blog?? Design blog secara PERCUMA..Grab cepat sebelum terlambat
  • Ingin cantikkan blog?? Design blog secara PERCUMA..Grab cepat sebelum terlambat
  • Ingin cantikkan blog?? Design blog secara PERCUMA..Grab cepat sebelum terlambat

Label Cloud

Search This Blog

01 March 2010

online counter Maybank Palsu But Nampak Real ! ! Jangan Jadi Mangsa

Assalamualaikum sume . Msue nak kongsi ngan korang sume mengenai Maybank Palsu But Nampak Real . Walaupun Maybank ada memaklumkan mengenai kegiatan penipuan ini di dalam site mereka, tetapi, Msue rasa, modus operandi atau bagaimana korang ditipu, tidak diterangkan didalamnya . Penipuan yang paling popular sekarang ialah kononnya dari “Maybank” yang meminta korang menukar password dengan pelbagai alasan seperti server Maybank diserang virus atau Maybank suka-suka hati nak update profil pelanggan .


Website sebenar Maybank teklah memberi amaran kepada pelanggan mereka akan ‘pishing scams’ ini .





Untuk maklumat korang pihak website maybank tidak menggunakan .com tetapi .com.my seperti ini Pihak Maybank juga menyertakan beberapa alamat-alamat ‘Maybank’ palsu tersebut sebagai rujukan pelanggan.





Trend Penipuan

1. Pada image di bawah, mangsa akan melihat logo maybank2u.Membuatkan Mangsa akan terpedaya untuk di tipu pada peringkat pertama oleh maybank palsu iaitu maybank2u.com .

2. Lihat pada step no.1 . Log in to Maybank online account (click here)





3. Sebaik mangsa klik di situ , mangsa dibawa ke site Maybank yang sebenar iaitu di maybank2u.com.my. Mangsa terpedaya peringkat kedua.




4. Di sini mangsa akan meminta satu kod TAC darfi Maybank yang kemudian akan dihantar ke telefon bimbit .

5. Setelah mangsa mendapat kod terbabit, maka akan bermulalah episod ngeri seterusnya apabila mangsa akan memasuki satu site palsu di mana akan mengisi butiran anda dan nombor TAC itu .

6. Ia seakan-akan site maybank sebenar, tetapi ada tambahan TAC pada ruang ke 3.





7. Sebenarnya mangsa dibawa ke satu site palsu yang direka sebegini rupa oleh penyangak terbabit menyebabkan mangsa sebenarnya membekalkan maklumat rahsia akaun mangsa kepada mereka .

8. Setelah mereka mendapat maklumat tersebut, akan berlakulah proses seterusnya di mana mereka akan menggodam akaun mangsa dan melakukan pemindahan wang menyebabkan akaun mangsa boleh menjadi susut dalam masa beberapa minit .


Via - Onscene






Tinggalkan Komen Anda Disini